Qoraqalpog’iston Respublikasi jinoyat ishlari bo’yicha sudlari tomonidan 2021 yil davomida korruptsiya bilan bog’liq jami 267 shaxsga nisbatan 183 jinoyat ishi (Jinoyat Kodeksining 167, 168, 1929-19211, 205-206, 209-214, 243-moddalari) ko’rib chiqilgan.
Shundan, 253 shaxsga nisbatan 173 ta ish bo’yicha ayblov hukmi chiqarilgan, ayblov hukmi bilan 190 nafar shaxsga nisbatan jazo tayinlangan, ulardan 46 shaxsga nisbatan Jinoyat Kodeksining 57-moddasi qo’llanilgan, 96 nafar shaxsga qo’shimcha jazo sifatida muayyan huquqdan mahrum qilish jazosi tayinlangan, 1 nafar shaxs shartli hukm qilingan. Shuningdek, 62 nafar shaxsga nisbatan jazo tayinlanmasdan ayblov hukm chiqarilgan.
Oqlov hukmi chiqarilgan ishlar bo’lmagan.
14 shaxsga nisbatan 10 ta ish tugatilgan, shundan 1 shaxsga nisbatan
1 ish reabilitatsiya asoslarida tugatilgan.
Jazo tayinlanib hukm chiqarilgan shaxslardan:
40 nafariga yoki 21 foiziga nisbatan jarima;
88 nafariga yoki 46,3 foiziga nisbatan ahloq tuzatish ishlari;
50 nafariga yoki 26,4 foiziga nisbatan ozodlikdan cheklash;
12 nafari yoki 6,3 foiziga nisbatan ozodlikdan mahrum qilish jazosi tayinlangan.
Jami jazo tayinlab hukm chiqarilgan shaxslarning 46 nafariga yoki 24,2 foiziga Jinoyat Kodeksining 57-moddasi qo’llanilib, engilroq jazo tayinlangan.
Jinoyat Kodeksining 57-moddasini qo’llash asoslari tahlili quyidagicha:
3 nafari yoki 6,5 foiziga ayol kishi bo’lganligi;
22 nafari yoki 47,8 foizi qilmishidan chin qo’ngildan mushaymon bo’lganligi;
3 nafari yoki 6,5 foizi serfarzand bo’lganligi;
7 nafari yoki 15,2 foizi voyaga etmagan farzandlari borligi;
1 nafari yoki 2,2 foizi oilada yagona boquvchi ekanligi;
1 nafari yoki 2,2 foizi ish bo’yicha kafillik mavjudligi;
9 nafari yoki 19,6 foizi boshqa holatlar mavjudligi asos bo’lgan.
Shuningdek, mazkur toifadagi jinoyatni sodir etib, sudlangan 191 nafar shaxslarning toifasi tahlil qilinganida:
27 nafari 14,1 foizi 30 yoshgacha bo’lgan;
159 nafari 83,2 foizi 31-60 yosh oralig’idagi;
5 nafari yoki 2,6 foizi 60 yosh va undan yuqori bo’lgan shaxslarni;
152 nafari yoki 79,6 foizi erkaklarni;
39 nafari yoki 20,4 foizi ayollarni;
166 nafari yoki 86,9 foizi oilali;
17 nafari yoki 8,9 foizi oilasiz (oilasidan ajrashgan);
8 nafari yoki 4,2 foizi turmush qurmagan shaxslarni;
16 nafari yoki 8,4 foizi muqaddam sudlangan, shu jumladan 9 nafari yoki 56,2 foizi muqaddam mazkur toifadagi jinoyatlarni sodir qilib sudlangan shaxslarni tashkil qilgan.
Mazkur toifadagi jinoyatni sodir etgan shaxslarning sohalar kesimida tahlili
6 nafari yoki 2,2 foizi tuman (shahar) hokimliklari (hokim o’rinbosarlari);
4 nafari yoki 1,5 foizi tuman (shahar) IIB xodimlari;
1 nafari yoki 0,4 foizi viloyat miqiyosidagi soliq xizmati vakili;
2 nafari yoki 0,7 foizi tuman (shahar) miqiyosidagi adliya idoralari vakillari;
42 nafari yoki 15,7 foizi ta’lim muassasalari, shu jumladan 4 nafari yoki 9,5 foizi oliy va o’rta-maxsus ta’lim (1 nafari tuman (shahar), 3 nafari viloyat miqiyosidagi), 21 nafari yoki 50,0 foizi xalq ta’limi (20 nafari tuman (shahar), 1 nafari viloyat miqiyosidagi), 17 nafari yoki 40,5 foizi maktabgacha ta’lim tizimi (barchasi tuman (shahar) miqiyosidagi);
13 nafari yoki 4,8 foizi tuman (shahar) miqiyosidagi tibbiy muassasalar xodimlari;
30 nafari yoki 11,2 foizi tuman (shahar) miqiyosidagi qurilish sohasi;
10 nafari yoki 3,7 foizi bank tizimi (9 nafari tuman (shahar), 1 nafari viloyat miqiyosidagi);
9 nafari yoki 3,4 foizi komunal xizmat ko’rsatish sohasi (6 nafari tuman (shahar), 3 nafari viloyat miqiyosidagi);
5 nafari yoki 1,9 foizi tuman (shahar) miqiyosidagi o’zini o’zi boshqarish organlari;
33 nafari yoki 12,3 foizi ishsiz shaxslarni;
112 nafari yoki 41,9 foizi boshqa soha vakillarini tashkil qilgan.
Jinoyatlarning sodir etilishiga imkon bergan shart-sharoitlar tahlili
Quyidagi holatlar jinoyatlarning sodir etilishiga imkon bergan:
Davlat xaridlari bilan bog’liq qonun talablariga rioya qilinmaganligi – 47 ta holatda ya’ni 17,6 foizi;
Ayblanuvchining ijtimoiy ta’minlanmagaligi – 42 ta holatda ya’ni 15,7 foizi;
Ishga qabul qilishda mansabdorning (xodimning) shaxsi lozim darajada o’rganilmaganligi, ayblanuvchining malaka darajasi etishmasligi – 15 ta holatda ya’ni 5,6 foizi;
Davlat organlarining xodimlari mansab yoki xizmat majburiyatlarini bajarish chog’ida manfaatlar to’qnashuviga olib keladigan yoki olib kelishi mumkin bo’lgan shaxsiy manfaatdorlikka yo’l qo’yganligi – 28 ta holatda ya’ni 10,5 foizi;
Davlat xizmatchilarini tanlov asosida saralab olish, lavozimga tayinlash va yuqori lavozimlarga ko’tarishning shaffof tartibining mavjud emasligi – 1 holatda ya’ni 0,4 foizi;
Tizimda ish faoliyati to’g’ri yo’lga qo’yilmaganligi, sohada byurokratik to’siqlarning mavjudligi – 114 holatda ya’ni 42,7 foizi;
Ish hajmining to’g’ri taqsimlanmaganligi, malakali xizmat ko’rsatilmasligi – 12 holatda ya’ni 4,5 foizi;
Ayblanuvchining sohaga taalluqli bo’lmagan xizmatlarga biriktirilganligi – 8 holatda ya’ni 3,0 foizi.
Aynan bir sohada tizimli tarzda sodir etilayotgan jinoyatlar va ularga imkon berayotgan shart-sharoitlar tahlili
Aynan bir sohada sodir etilayotgan jinoyatlar va unga yo’l qo’yib bergan omillar tahlili shuni ko’rsatmoqdaki, ta’lim va boshqa sohalarda Jinoyat Kodeksining 209-moddasi va Jinoyat Kodeksining 167-moddasi bilan jinoyatlar majmui bilan ayblash holatlari ko’p. Bunday jinoyatlarning kelib chiqishiga tizimda ish faoliyati to’g’ri yo’lga qo’yilmaganligi, yuqori turuvchi mas’ul shaxslarning nazoratni susaytirib yuborganligi sabab bo’lgan.
Shu bilan birga, ko’rilgan ishlar tahlili fuqarolarning masalalarini (ishga joylashtirish, o’qishga kiritish, er uchastkasini ajratish uchun hokim qarorini chiqarib berish va h.q.) yuqori idoralarda ishlovchi tanishlari orqali hal qilib berish evaziga ularning pullarini aldash yo’li bilan qo’lga kiritish hollari ko’p uchraganligini, bunday holatlarning yuzaga kelishiga aholining huquqiy madaniyati pastligi sabab bo’lganligini ko’rishimiz mumkin.
Sudlar tomonidan korruptsiyaga qarshi kurashish yuzasidan amalga oshirilgan ishlar tahlili
2021 yil davomida Qoraqalpog’iston Respulikasi jinoyat ishlari bo’yicha sudlari tomonidan korruptsiya bilan bog’liq jinoyat ishlari yuzasidan 2 marotaba, Jinoyat Kodeksining 167-moddasi bo’yicha 1 marotaba umumlashtirishlar o’tkazilgan, shundan 167-moddasi bo’yicha o’tkazilgan 1 ta umumlashtirishning yakuni bo’yicha 2 ta, ya’ni Qoraqalpog’iston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi hamda Qoraqalpog’iston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligiga nisbatan taqdimnomalar chiqarilgan.
2021 yilda sudlarda mazmunan ko’rib chiqilgan korruptsiya bilan bog’liq ishlar bo’yicha jinoyatlar sodir etilishining sabab va shart-sharoitlarini bartaraf etish yuzasidan 144 ta xususiy ajrimlar chiqarilgan. Shundan 126 ta ajrim tegishli idora, muassasa va tashkilotlarda muhokama qilingan, 2 tasi bo’yicha mas’ul shaxslarga nisbatan choralar ko’rilgan, 16 tasi bo’yicha amalga oshiriladigan chora-tadbirlar belgilab olingan.
Jinoyat ishlari bo’yicha sudlar tomonidan 2021 yilda korruptsiyaga qarshi kurashish borasida jami 407 ta, jumladan 68 ta korxona-tashkilotlarda, 56 ta o’quv muassasalarida va 283 ta aholi o’rtasida ma’ruza va davra suhbatlari o’tkazilgan.
Ommaviy axborot vositalarida 339 ta, jumladan 27 ta televidenieda, 22 ta radioda, 13 gazeta-jurnallarda va 277 ta veb-saytlarda chiqishlar qilingan.
Korruptsiyaga qarshi kurashish borasida taklif va mulohazalar
Qoraqalpog’iston Respublikasi jinoyat ishlari bo’yicha sudlarida
2021 yil davomida korruptsiya bilan bog’liq ko’rib chiqilgan jinoyat ishlari yuzasidan o’tkazilgan umumlashtirish yakuni bo’yicha qo’yidagi takliflar kiritladi.
Korruptsiyaga qarshi kurashish borasida sudlarning rolini kuchaytirish, keng jamoatchilikning bu illatga qarshi kurashishda faolligini oshirish, aholining huquqiy madaniyatini yuksaltirish maqsadida quyidagi tadbirlarni amalga oshirish lozim bo’ladi:
sudda ko’rilib ayblov hukmi chiqarilgan har bir korruptsiyaga bog’liq jinoyat ishi natijalarini OAVlarida keng yoritib borish;
korruptsiya bilan bog’liq ishlarni o’quv muassasalari, yoshlar kengashi, mahalla fuqarolar yig’inlarida sayyor sud majlisida muhokama qilish.
O’qishga va ishga qabul qilish jarayonlarida poraxo’rlikni yo’q qilish maqsadida:
oliy va o’rta-kasb ta’lim muassasalariga o’qishga qabul qilish jarayonlarini to’liq ya’ni nafaqat imtihon olish jarayonlarini, balki ariza topshirish, ularni o’rganib chiqish, imtihon varaqalarini tekshirish, qaysi savollarga berilgan javoblar to’g’ri-noto’g’riligini kuzatib borish va imtihon natijalarini qayd etish jarayonlarini internet orqali kuzatib borish tizimini yaratish;
ishga qabul qilish jarayonlari shaffofligi va oshkoraligini ta’minlash maqsadida barcha muassasa, tashkilot va korxonalar uchun majburiy bo’lgan “nomzodlarni tanlash va ularni ishga qabul qilish namunaviy tartibi”ni ishlab chiqish hamda nomzodlarni tanlovini internet orqali kuzatib borish tizimini yaratish maqsadga muvofiq bo’ladi.
Barcha davlat muassasalarining davlat haridlarini amalga oshirishda tanlovlari e’lon qilinadigan yagona internet saytini yaratish, tanlovlarni faqat ushbu sayt orqali o’tkazilishini yo’lga qo’yish taklif etiladi.
Davlat organlarining funktsiyalarini to’liq inventarizatsiyadan o’tkazish, ushbu organga taaluqli bo’lmagan funktsiyalarni olib tashlash, idoralarning birin-biri takrorlovchi funktsiyalarni tugatish, qonun yoki normativ-hujjat bilan qamrab olinmagan funktsiyalarni tartibini ishlab chiqish maqsadga muvofiqdir.
Qoraqalpog’iston Respublikasi sudi