FUQARO A.JUMANIYAZOVANING YOUTUBE VIDEOXOSTINGIDA E’LON QILINGAN VIDEOMUROJAATI YUZASIDAN

 

Murojaatchining majburiy tartibda psixiatriya statsionariga yotqizilganligi borasida: Ariza beruvchi 1-sonli Respublika ruhiy va nevrologik dispanseri fuqaro A. Jumaniyazovani majburiy tartibda psixiatriya statsionariga yotqizish to‘g’risidagi ariza bilan sudga murojaat qilib, 1967 yil 14 martda tug’ilgan A. Jumaniyazovani majburiy tartibda psixiatriya statsionariga yotqizishni so‘ragan.

 

Fuqarolik ishlari bo‘yicha Nukus tumanlararo sudining 2024 yil 24 aprel kungi hal qiluvchi qarori bilan ariza qanoatlantirilib, Amudaryo tumani, Beruniy QFY, Jumurtov ko‘chasi, 22-uyda yashovchi 1967 yil 14 martda tug’ilgan Jumaniyazova Aqiljon Azatovnani majburiy tarzda 1-sonli Respublika ruhiy va nevrologik dispanseri psixiatriya statsionariga yotqizish belgilangan.

 

Qoraqalpog’iston Respublikasi sudi apellyatsiya instantsiyasining 2024 yil 30 maydagi ajrimi bilan birinchi instantsiya sudining hal qiluv qarori o‘zgarishsiz qoldirilgan.

 

Qoraqalpog’iston Respublikasi sudi taftish instantsiyasining 2024 yil 10 iyuldagi ajrimi bilan sud qarorlari o‘zgarishsiz qoldirilgan.

 

«Psixiatriya yordami to‘g’risida»gi Qonunning 30-moddasi 1-qismiga ko‘ra, psixiatriya statsionariga yotqizish uchun shaxsda ruhiy holati buzilganligi va shifokor-psixiatrning statsionar sharoitlarda tekshiruvdan o‘tkazish yoki davolash to‘g’risidagi qarori yoxud sudning qarori asos bo‘ladi.

 

Murojaatchining mol-mulkdan ulush ajratish to‘g’risidagi vajlari yuzasidan: A. Jumaniyazova javobgarlar Q. Jumaniyazov va boshqalarga nisbatan birgalikdagi mulklardan ulush ajratish haqidagi da’vo arizasi bilan sudga murojaat qilib, tadbirkorlik faoliyati natijasida sotib olingan barcha mol-mulklardan ulush ajratishni va javobgarlardan o‘zining hisobidan to‘langan 255.000.000 so‘mlik kredit mablag’ining o‘ziga tegishli ulushini undirishni so‘ragan.

Fuqarolik ishlari bo‘yicha Amudaryo tuman sudining 2023 yil 24 yanvardagi hal qiluv qarori bilan da’vogar A.Jumaniyazovaning da’vosi qanoatlantirilmasdan qoldirilgan.

Qoraqalpog’iston Respublikasi sudi apellyatsiya instantsiyasining 2023 yil 7 martdagi ajrimi bilan birinchi instantsiya sudining hal qiluv qarori o‘zgarishsiz qoldirilgan.

Qoraqalpog’iston Respublikasi sudi taftish instantsiyasining 2024 yil 17 apreldagi ajrimi bilan sud qarorlari o‘zgarishsiz qoldirilgan.

Da’vogar A. Jumaniyozova da’vo arizasida javobgarlardan tadbirkorlik faoliyati natijasida sotib olingan barcha mol-mulklardan ulush ajratishni va o‘zining hisobidan to‘langan 255.000.000 so‘mlik kredit mablag’ining o‘ziga tegishli ulushini undirishni so‘ragan.

Fuqarolik kodeksining 216-moddasi, 1 va 2-qismlariga ko‘ra, ikki yoki undan ortiq shaxsning egaligida bo‘lgan mol-mulk ularga umumiy mulk huquqi asosida tegishli bo‘ladi. Mol-mulk mulkdorlardan har birining mulk huquqidagi ulushi aniqlab qo‘yilgan (ulushli mulk) yoki bunday ulushlar aniqlab qo‘yilmagan (birgalikdagi mulk) holda umumiy mulk bo‘lishi mumkin.
Ushbu kodeksning 223-moddasiga ko‘ra, 1-3 qismlariga ko‘ra, ulushli mulkdagi mol-mulk ishtirokchilar o‘rtasida ularning kelishuviga muvofiq taqsimlanishi mumkin. Ulushli mulk ishtirokchisi o‘z ulushini umumiy mol-mulkdan ajratib berishni talab qilishga haqli. Ulushli mulk ishtirokchilari umumiy mol-mulkni taqsimlash yoki ulardan birining ulushini ajratish usuli va shartlari to‘g’risida kelishuvga erisha olmasalar,ulushli mulk ishtirokchisi o‘z ulushini asl holida ajratib berishni sud orqali talab qilishga haqli.

Shuningdek, mazkur Kodeksning 226-moddasiga ko‘ra, 1-3 qismlariga ko‘ra, umumiy mol-mulkni birgalikdagi mulk ishtirokchilari o‘rtasida taqsimlash, shuningdek ulardan birining ulushini ajratish dastlab ishtirokchilardan har birining umumiy mulk huquqidagi ulushi aniqlanganidan keyin amalga oshirilishi mumkin. Umumiy mulk taqsimlanganida va undan ulush ajratilganida, agar qonunda yoki ishtirokchilarning kelishuvida boshqacha tartib nazarda tutilgan bo‘lmasa, ularning ulushlari teng hisoblanadi. Umumiy mulkni taqsimlash va undan ulush ajratish asoslari hamda tartibi ushbu Kodeks 223-moddasi bilan, birgalikdagi mulkning ayrim turlari uchun esa – boshqa qonunlar bilan belgilanadi.

Aniqlanishicha, nizoli mol-mulklarning barchasi javobgarlarga tegishli va ularning nomiga davlat ro‘yxatidan o‘tkazilgan.

Da’vogar A. Jumaniyazova bilan ChEKI «HAMKORBANK» ATB Nukus filiali o‘rtasida tuzilgan kredit shartnomalariga asosan 105.000.000 so‘m va AT Xalq bank Amudaryo filiali o‘rtalarida tuzilgan kredit shartnomasiga asosan 50.000.000 so‘m kredit mablag’lari ajratilgan, ushbu ajratilgan jami 155.000.000 so‘m kredit mablag’lari bugungi kunda A. Jumaniyazova tomonidan to‘liq qoplangan.

Fuqarolik protsessual kodeksining 72-moddasi 1-qismi 1-bandiga ko‘ra, har bir taraf o‘zining talablari va e’tirozlariga asos qilib ko‘rsatgan holatlarni isbotlashi shart.

Da’vogar A. Jumaniyazova olingan kredit mablag’lari javobgarlar tomonidan ishlatilganligi yoki foydalanilganligi to‘g’risida biron-bir dalillarni sudga taqdim qilmaganligi ma’lum qilinadi.

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY SUDI PLENUMI QARORINING MAZMUNI HAQIDA  

 

Ma’lumki, fuqarolik ishlari bo‘yicha sud harajatlari davlat boji va ishni ko‘rish bilan bog’liq chiqimlardan iborat.

 

O‘zbekiston Respublikasi «Davlat boji to‘g’risida»gi Qonunining  3-moddasiga muvofiq, davlat boji yuridik ahamiyatga molik harakatlarni amalga oshirganlik va (yoki) bunday harakatlar uchun vakolatli muassasalar va (yoki) mansabdor shaxslar tomonidan hujjatlar berganlik uchun olinadigan majburiy to‘lov hisoblanadi.

Fuqarolik ishlari bo‘yicha davlat bojini undirish bilan bog’liq masalalar «Davlat boji to‘g’risida»gi Qonun, ushbu Qonun bilan tasdiqlangan «Davlat boji stavkalarining miqdorlari» va O‘zbekiston Respublikasi Fuqarolik protsessual kodeksining  13-bobiga muvofiq tartibga solinadi.

 

O‘zbekiston Respublikasi «Davlat boji to‘g’risida»gi Qonuniga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritilganligi munosabati bilan, shuningdek, sudlar tomonidan qonun normalarini bir xilda va to‘g’ri qo‘llanilishini ta’minlash, fuqarolik ishlari bo‘yicha sud xarajatlarini undirish amaliyotida mavjud kamchiliklarni bartaraf qilish maqsadida,  O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi Plenumi tomonidan 2024 yil 16 dekabrdagi 37-son qarori qabul qilindi.

 

Ushbu Plenum qarorida fuqarolik ishlari bo‘yicha davlat boji qanday arizalardan undirilishi aniq belgilab ko‘rsatib o‘tildi, ya’ni:

 

sudlarga beriladigan da’vo arizalardan, alohida tartibda yuritiladigan ishlarga doir arizalardan, sud buyrug’ini berish to‘g’risidagi arizalardan;

 

hakamlik sudining hal qiluv qarorlari yuzasidan nizolashish haqidagi arizalardan;

 

hakamlik sudining hal qiluv qarorlarini majburiy ijro etish uchun ijro varaqasi berish to‘g’risidagi arizalardan;

 

4) chet davlat sudining hamda chet davlat hakamlik sudining (arbitrajining) hal qiluv qarorini tan olish va ijroga qaratish haqidagi arizalardan;

 

korxonalar, muassasalar, tashkilotlar, jamoat birlashmalarining ma’muriy va boshqa ommaviy huquqiy munosabatlardan yuzaga kelmaydigan qarorlari hamda ular mansabdor shaxslarining shunday harakatlari (harakatsizligi) ustidan berilgan da’vo arizalaridan;

 

apellyatsiya, kassatsiya va taftish tartibidagi shikoyatlaridan:

 

a) sudlarning hal qiluv qarorlari ustidan;

 

b) ish yuritishni tugatish to‘g’risidagi, da’voni ko‘rmasdan qoldirish to‘g’risidagi, sud jarimalarini solish to‘g’risidagi ajrimlar ustidan;

 

v) hakamlik sudining hal qiluv qarorlari yuzasidan nizolashish haqidagi ishlar bo‘yicha ajrimlar ustidan;

 

g) hakamlik sudining hal qiluv qarorlarini majburiy ijro etish uchun ijro varaqasi berish to‘g’risidagi arizalar bo‘yicha ajrimlar ustidan;

 

d) chet davlat sudining hamda chet davlat hakamlik sudining (arbitrajining) hal qiluv qarorini tan olish va ijroga qaratish to‘g’risidagi arizalar bo‘yicha ajrimlar ustidan;

 

hujjatlarning dublikatlarini va ko‘chirma nusxalarini (shu jumladan, takroriy ravishda beriladigan sud hujjatlarining ko‘chirma nusxalarini) berganlik uchun.

 

Shuningdek,  Plenum qarorida FPKning 396, 416 va 41927-moddalariga asosan apellyatsiya, kassatsiya va taftish instantsiyasi sudlari sud hujjatlarini to‘liq hajmda tekshirib chiqishi shartligidan kelib chiqib, sud qarorlarining sud xarajatlari qismidan norozi bo‘lib berilgan apellyatsiya, kassatsiya va taftish shikoyatlari bo‘yicha davlat boji umumiy asoslarda to‘lanadi, davlat boji bilan bog’liq masalalar bo‘yicha chiqarilgan ajrimlarga nisbatan berilgan xususiy shikoyatlar bundan mustasnoligi haqida tushuntirish berilgan.

 

Qoidaga ko‘ra, davlat boji va pochta xarajati ariza, da’vo arizasi, shikoyat (bundan buyon — ariza) sudga berilgunga qadar to‘lanadi, qonun bilan davlat boji to‘lovi bo‘yicha boshqacha tartib belgilangan hollar bundan mustasno (masalan, arizachi qonun bilan davlat bojini to‘lashdan ozod qilingan, sud tomonidan davlat boji to‘lovi kechiktirilgan yoki bo‘lib-bo‘lib to‘lash belgilangan hollar).

 

Davlat boji to‘langanligi fakti:

 

bank tomonidan to‘lovchiga berilgan belgilangan shakldagi to‘lov hujjati (kvitantsiya, to‘lov topshiriqnomasi va boshqalar);

 

belgilangan shaklda to‘lovni amalga oshirgan mansabdor shaxs yoki davlat organi va tashkilotning kassasi tomonidan to‘lovchiga berilgan to‘lov hujjati;

 

elektron to‘lov tizimidan olingan ma’lumotlar bilan tasdiqlanadi.

 

Shuningdek, «Davlat boji to‘g’risida»gi Qonunning 19-moddasiga ko‘ra, davlat boji quyidagi hollarda umumiy asoslarda undiriladi:

 

qarshi da’vo arizalardan;

 

uchinchi shaxslarning ishga mustaqil da’vo talablar bilan kirishganligi to‘g’risidagi arizalardan.

 

Ishga kirishgan da’vogarning huquqiy vorisidan davlat boji, agar u da’vogar tomonidan to‘lanmagan bo‘lsa, umumiy asoslarda undiriladi.

 

Bunda «Davlat boji to‘g’risida»gi Qonun 7-moddasining ikkinchi qismi va 8-moddasi qoidalari inobatga olinishi lozim.

 

Plenum qaroriga ko‘ra, sudga ariza davlat boji to‘lovisiz kelib tushganda, sudya arizachi qonun bilan uni to‘lashdan ozod qilingan-qilinmaganligini tekshirishi shart.

 

Fuqarolik ishlari bo‘yicha davlat boji to‘lashdan ozod qilingan jismoniy va yuridik shaxslar ro‘yxati «Davlat boji to‘g’risida»gi Qonun    8-moddasining birinchi qismida belgilangan.

 

Bunda «Davlat boji to‘g’risida»gi Qonunning 7-moddasiga ko‘ra,    2020 yil 1 yanvarga qadar qabul qilingan boshqa qonunchilik hujjatlarida nazarda tutilgan va ushbu Qonunda nazarda tutilmagan davlat bojini to‘lashdan ozod qilish ushbu hujjatlarning amal qilish muddati tugaguniga qadar kuchda qolishi inobatga olinishi lozim.

 

Agar arizachi qonun yoki boshqa qonunchilik hujjatlariga ko‘ra davlat bojini to‘lashdan ozod qilinmagan va arizada uni to‘lashni kechiktirish, kamaytirish, bo‘lib-bo‘lib to‘lash haqida iltimosnoma mavjud bo‘lmasa, shuningdek pochta xarajatlari to‘lanmagan bo‘lsa, sudya arizani qaytarish haqida ajrim chiqaradi (FPK 195-moddasi birinchi qismining 7-bandi). Ajrimda to‘lanishi lozim bo‘lgan davlat boji, pochta xarajatlari summasi ko‘rsatilishi va ushbu kamchilik bartaraf qilinganidan so‘ng takroran murojaat qilish imkoniyati mavjudligi tushuntirilishi lozim.

 

 

 

 Zulfiya BABADJANOVA,

Qoraqalpog’iston Respublikasi sudining sudyasi       

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI IQTISODIY PROTSESSUAL KODEKSINING KELISHUV BITIMI VA MEDIATIV KELISHUVNING FARQLI JIHATLARI

 

Kelishuv bitimi – o‘zaro kelishishga asoslangan va va nizoni hal qilish yuzasidan taraflarning yozma kelishuvi tushuniladi.

 

Mediatsiya – kelib chiqqan nizoni taraflar o‘zaro maqbul qarorga erishishi uchun ularning ixtiyoriy roziligi asosida mediator ko‘magida hal qilish usulidir.

 

Mediativ kelishuv – mediatsiyani qo‘llash natijasida mediatsiya taraflari tomonidan erishilgan kelishuv hisoblanadi.

 

Jismoniy va yuridik shaxslarning huquqlari va qonuniy manfaatlarini himoya qilish yo‘lida, nizolarni o‘zaro tinch (diplomatik) yo‘l bilan hal qilish orqali sudlarda ish hajmini maqbullashtirishda kelishuv bitimi va mediativ kelishuv institutlari muhim ahamiyat kasb etadi.

 

O‘zbekiston Respublikasi Oliy xo‘jalik sudi Plenumining 2009 yil 18 dekabrdagi “Iqtisodiy sudlar tomonidan kelishuv bitimini tasdiqlashda protsessual qonun normalarining qo‘llanilishiga oid ayrim masalalar to‘g’risida”gi 204-son qarori 2-bandida berilgan tushuntirishga ko‘ra, kelishuv bitimi deganda, o‘zaro kelishishga asoslangan, da’vo talabi (talablari)ga nisbatan aniqlikka erishishga qaratilgan, nizoni hal qilish to‘g’risidagi taraflarning yozma kelishuvi tushuniladi.

 

“Mediatsiya to‘g’risida”gi O‘zbekiston Respublikasining Qonuni 4-moddasiga ko‘ra, mediatsiya — kelib chiqqan nizoni taraflar o‘zaro maqbul qarorga erishishi uchun ularning ixtiyoriy roziligi asosida mediator ko‘magida hal qilish usulidir. Mediativ kelishuv esa — mediatsiyani qo‘llash natijasida mediatsiya taraflari tomonidan erishilgan kelishuv hisoblanadi.

 

Ularning umumiy jihati shundaki, ikkisi ham nizolarni tinchlik va murosa (diplomatik) yo‘l bilan hal qilishga qaratilgan nizolarni muqobil hal qilish usulidir.

 

O‘zbekiston Respublikasining Iqtisodiy protsessual kodeksi 131-moddasi ikkinchi qismiga muvofiq, kelishuv bitimi yoki mediativ kelishuv da’vo tartibidagi har qanday ish bo‘yicha tuzilishi mumkin.

 

Farqli jihatlari shundaki, kelishuv bitimi iqtisodiy sud ishlarini yuritishning har qanday bosqichida (hattoki, ishlarni apellyatsiya va kassatsiya instantsiyasida ko‘rish bosqichlarida ham) va sud hujjatini ijro etish jarayonida, mediativ kelishuv esa birinchi instantsiya sudida sud alohida xonaga (maslahatxonaga) sud hujjatini qabul qilish uchun chiqquniga qadar taraflar tomonidan tuzilishi mumkin;

 

ikkinchidan, kelishuv bitimi u sud tomonidan tasdiqlanganidan keyin tuzilgan hisoblanadi, mediativ kelishuvni esa tasdiqlash talab etilmaydi;

 

uchinchidan, sud tomonidan kelishuv bitimining tasdiqlanishi ish yuritishni tugatishga asos bo‘ladi, shu sababli ayni bir shaxslar o‘rtasidagi, ayni bir predmet to‘g’risidagi va ayni bir asoslar bo‘yicha nizo yuzasidan sudga takroran murojaat qilishga yo‘l qo‘yilmaydi.

 

Taraflar o‘rtasida mediativ kelishuv tuzilgan bo‘lsa, da’vo arizasi ko‘rmasdan qoldiriladi, bunday holatda da’vogar sudga da’vo arizasi bilan umumiy tartibda yangidan murojaat qilishga haqli;

 

to‘rtinchidan, taraflar o‘rtasida kelishuv bitimi bo‘yicha shartlashilgan majburiyatlarni bajarmaslik huquqiy oqibatlarni keltirib chiqaradi. Shu sababli, kelishuv bitimida majburiyatlarni bajarish shartlari va muddatlari ko‘rsatilishi kerak, shuningdek kelishuv bitimida javobgar tomonidan majburiyatlarni kechiktirib yoki bo‘lib-bo‘lib ijro etish to‘g’risidagi, talab qilish huquqidan boshqa shaxs foydasiga voz kechish haqidagi, qarzdan (neustoyka)dan to‘liq yoki qisman voz kechish yoxud qarzni tan olish to‘g’risidagi, sud xarajatlarini taqsimlash haqidagi shartlar va qonunga zid bo‘lmagan boshqa shartlar ko‘rsatilishi mumkin. Kelishuv bitimining unda belgilangan tartib va muddatlarda ijro etilmasligi sud tomonidan manfaatdor tarafning arizasi bo‘yicha ijro varaqasi berish uchun asos bo‘ladi. Mediativ kelishuvda esa, garchi taraflar ma’lum majburiyatlarni bajarish haqida kelishgan bo‘lsalar-da, hech qanday huquqiy oqibat keltirib chiqarmaydi. Shunga ko‘ra, mediativ kelishuv shartlari bajarilmagan taqdirda, taraflar takroran sudga murojaat etishga haqli;

 

beshinchidan, agar kelishuv bitimida sud xarajatlarini taqsimlash haqidagi shart mavjud bo‘lmasa, sud bu masalani kelishuv bitimini tasdiqlash chog’ida, umumiy tartibda hal etadi. Taraflar o‘rtasida mediativ kelishuv tuzilib, da’vo arizasi ko‘rmasdan qoldirilgan taqdirda esa, da’vo arizasi taqdim etishda oldindan to‘langan davlat boji da’vogarga qaytariladi (“Davlat boji to‘g’risida”gi O‘zbekiston Respublikasining Qonuni, 18-modda).

 

Taraflar iqtisodiy sud ishlarini yuritishning barcha bosqichlarida va sud hujjatini ijro etish jarayonida nizoni kelishuv bitimini tuzgan holda to‘liq hajmda yoki qisman hal etishi mumkin.

 

O‘zbekiston Respublikasi Oliy xo‘jalik sudi Plenumining 2009 yil 18 dekabrdagi “Iqtisodiy sudlar tomonidan kelishuv bitimini tasdiqlashda protsessual qonun normalarining qo‘llanilishiga oid ayrim masalalar to‘g’risida”gi 204-son qarori 17,18 va 19-bandlarida kelishuv bitimini tasdiqlash to‘g’risidagi sud ajrimining xulosa qismida uning barcha shartlari bayon etilishi lozim. Bunda taraflarning sud xarajatlarini taqsimlash bo‘yicha kelishuvning mavjud emasligi kelishuv bitimini tasdiqlashni rad etishga asos bo‘lmasligini inobatga olishi kerak. Bunday holda, sud xarajatlarini taqsimlash masalasini sud Iqtisodiy protsessual kodeksi 118-moddasining qoidalari asosida hal qiladi.

 

Kelishuv bitimini tasdiqlash va ish yuritishni tugatish to‘g’risidagi sud hujjati ustidan Iqtisodiy protsessual kodeksida belgilangan umumiy tartibda shikoyat berilishi (protest keltirilishi) mumkin.

 

Agar kelishuv bitimining tarafi, kelishuv bitimi sud tomonidan tasdiqlangandan so‘ng kelishuv bitimi shartlarini qayta ko‘rib chiqishga va (yoki) kelishuv bitimini ijro etishdan bosh tortishga qaratilgan da’vo bilan murojaat qilsa, sud Iqtisodiy protsessual kodeksi 173-moddasining ikkinchi qismini qo‘llab, bunday talablarni qanoatlantirishni rad etishi lozim.

 

Agar sud tomonidan tasdiqlangan kelishuv bitimini taraflar o‘zaro bekor qilib yoki uni shartlarini o‘zgartirib, sudga yangi tahrirdagi kelishuv bitimini tasdiqlash uchun taqdim etsa, sud bunday arizani qanoatlantirishni rad etish haqida ajrim chiqaradi va bunday ajrim ustidan shikoyat qilinmaydi (protest keltirilmaydi).

 

Muxtasar qilib aytganda, kelishuv bitimi va mediativ kelishuv institutlari taraflarga o‘rtalarida yuzaga kelgan nizoli masalalarni o‘zaro kelishuv, diplomatik yo‘l bilan hal qilish usullari bo‘lib, alal oqibat nizoli vaziyatning murosai-madora yo‘li bilan barham topilishiga xizmat qiladi.

 

 

 

Bayrambek BEKMURATOV,
Chimboy tumanlararo iqtisodiy sudining raisi

14 NAFAR SHAXSGA MA’MURIY QAMOQ JAZOSI TAYINLANDI

Jinoyat ishlari bo‘yicha Ellikqal’a tumani sudining tergov sudyasi A.Seytanov tomonidan tuman ichki ishlar bo‘limi binosida ochiq sayyor sud majlisi o‘tkazildi.

 

Unda 14 nafar shaxsga nisbatan to‘plangan ma’muriy ish materiallari ko‘rib chiqildi. Aniqlanishicha, ushbu shaxslar spirtli ichimlik ichib mast holda, jamiyatda o‘rnatilgan yurish-turish qoidalarini qasddan mensimasdan buzib, bezorilik harakatlarini sodir etgan. Shu bilan birga, holat bo‘yicha ichki ishlar bo‘limi xodimlari tomonidan to‘xtatilganda ularning qonuniy talablarini bajarmagan.

 

 

Ushbu holat sudya tomonidan har tomonlama o‘rganilib, guvoh va jabrlanuvchilarning ko‘rsatmalari tinglandi va huquqbuzarlar O‘zbekiston Respublikasi Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksning 183-moddasi (mayda bezorilik) bilan aybdor deb topilib, ularning har biriga 3 sutkadan 15 sutkagacha ma’muriy qamoq jazosi tayinlandi.

 

FUQAROLIK ISHLARI BO‘YICHA SUD XARAJATLARINI UNDIRISH TARTIBI

 

O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 55-moddasiga ko‘ra, har kimga o‘z huquq va erkinliklarini sud orqali himoya qilish, davlat organlarining hamda boshqa tashkilotlarning, ular mansabdor shaxslarining qonunga xilof qarorlari, harakatlari va harakatsizligi ustidan sudga shikoyat qilish huquqi kafolatlanadi.

 

Yurtimizda amalga oshirilayotgan islohotlar, shu jumladan sud-huquq sohasidagi keng ko‘lamli o‘zgarishlar o‘zining ijobiy samarasini berib kelmoqda. Buni xalqimizning sud va boshqa huquqni muhofaza qilish organlariga qilayotgan murojaatlari, sudlarda ko‘rilayotgan ishlarning mazmuni va unda ishtirok etayotgan shaxslarning huquqiy madaniyati darajasidan ham ko‘zatishimiz mumkin.

 

Ayniqsa, so‘ngi yillarda fuqarolik ishlari bo‘yicha sudlarning ish yurituvidagi ishlar soni yildan-yilga ortib bormoqda.

 

Odil sudlovni amalga oshirish bevosita davlat byudjeti hisobidan ta’minlanadi. Bunda, sudlarga murojaat qilishda undiriladigan davlat boji to‘lovlari boshqa majburiy to‘lovlar qatorida O‘zbekiston Respublikasi Davlat byudjetini shakllantirishning tarkibiy qismini tashkil qiladi.

 

Shuning uchun davlat bojini to‘g’ri belgilash va vaqtida undirish muhim ahamiyat kasb etadi. Sudlarga ariza, da’vo ariza berishda hamda sud hujjatlariga nisbatan apellyatsiya, kassatsiya va taftish shikoyati berishda davlat boji undirish miqdori, hamda davlat boji to‘lovidan ozod qilingan jismoniy va yuridik shaxslar ro‘yxati, shuningdek davlat bojini kechiktirish, bo‘lib-bo‘lib to‘lash va kamaytirish tartibi O‘zbekiston Respublikasi “Davlat boji to‘g’risida”gi Qonuni hamda O‘zbekiston Respublikasining Fuqarolik protsessual kodeksi normalari bilan belgilangan.

 

Shu kungacha amalda bo‘lgan “Fuqarolik ishlari bo‘yicha sud xarajatlarini undirish amaliyoti to‘g’risida”gi plenumi qarori 15 yil avval qabul qilingan bo‘lib, bu davr ichida qonunchilikda bir qator o‘zgarishlar yuz berdi. Bu esa, mazkur plenum qarorini ham qaytadan ko‘rib chiqqan holda uning yangi tahririni qabul qilish zaruriyatini yuzaga keltirdi.

 

Shu sababli, sudlar tomonidan qonun normalarini bir xilda va to‘g’ri qo‘llanilishini ta’minlash, fuqarolik ishlari bo‘yicha sud xarajatlarini undirish amaliyotida mavjud kamchiliklarni bartaraf qilish maqsadida 2024 yil 16 dekabr kuni O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi Plenumining «Fuqarolik ishlari bo‘yicha sud xarajatlarini undirish amaliyoti to‘g’risida»gi 37-son qarori qabul qilindi.

 

Mazkur Plenum qarori sud xarajatlarini undirish masalasiga doir qonunchilikni sudlar tomonidan to‘g’ri qo‘llanilishini ta’minlash maqsadida ishlab chiqilgan.

 

Plenum qaroriga sudlar tomonidan davlat bojini undirishning o‘ziga xos xususiyatlari, shuningdek, sudlarda turlicha amaliyot yuzaga kelishiga sabab bo‘lgan holatlarga batafsil tushuntirishlar berish haqidagi yangi bandlar kiritildi.

 

Xususan, da’vo bahosi chet el valyutasida belgilangan mulkiy nizo bo‘yicha sudga ariza berilganda, davlat bojining miqdori ariza taqdim etilgan sanada O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan belgilangan kurs bo‘yicha milliy valyutada belgilanishi;

 

«Davlat boji to‘g’risida»gi Qonun bilan belgilangan davlat boji stavkalarining fuqarolik ishlari bo‘yicha sudlariga oid qismida shartnoma oldi nizolari bo‘yicha to‘lanishi lozim bo‘lgan davlat boji stavkalari belgilanmaganligi hamda Fuqarolik protsessual kodeksi 129-moddasining 2-bandida mol-mulkni talab qilib olish to‘g’risidagi da’volar bo‘yicha da’voning bahosi talab qilinayotgan mol-mulkning qiymatiga qarab belgilanishi nazarda tutilganligi sababli, shartnomani haqiqiy emas deb topish yoki bekor qilish haqidagi talablar yuzasidan nizolashilayotgan shartnomada ko‘rsatilgan pul qiymati (shartnoma bahosi) da’vo bahosi hisoblanishi va davlat boji mulkiy xususiyatga ega da’vo arizalar uchun qonunda belgilangan stavka bo‘yicha to‘lanishi lozimligi;

 

«Davlat boji to‘g’risida»gi Qonun 8-moddasining birinchi qismida ko‘rsatilgan shaxslar sud hujjatlari ustidan apellyatsiya, kassatsiya, taftish shikoyati bilan murojaat qilganda davlat bojini to‘lashdan ozod etilganligi;

 

apellyatsiya, kassatsiya, taftish shikoyatidan voz kechilganligi sababli shikoyat bo‘yicha ish yuritish tugatilganda, to‘langan davlat boji qaytarilmasligi, agar shikoyat berishda davlat boji to‘lanmagan bo‘lsa, davlat boji shikoyat bergan shaxsdan undirilishi va boshqa qator sud amaliyotida mavjud kamchiliklarni bartaraf qilish bo‘yicha tushuntirishlar berilgan.

 

Mazkur Plenum qarori odil sudlovga erishishga xizmat qilish bilan birga, sud amaliyotini birxillashtirish, qonunlarni aniq va to‘g’ri qo‘llashga xizmat qiladi.

 

 

 

Abdimurat KERIMBAEV,

Qoraqalpog’iston Respublikasi sudi raisi o‘rinbosari

ER BILAN BOG’LIQ HUQUQIY ISLOHOTLAR

 

O‘zbekiston Respublikasining «O‘zboshimchalik bilan egallab olingan er uchastkalariga hamda ularda qurilgan binolar va inshootlarga bo‘lgan huquqlarni e’tirof etish to‘g’risida»gi qonuni 2024 yil 5 avgust kuni qabul qilinib, ushbu Qonun rasmiy e’lon qilingan kundan e’tiboran uch oy o‘tgach kuchga kirishi va 2028 yil 1 yanvarga qadar amal qilishi qonunning o‘zida belgilab qo‘yildi.

 

Ushbu Qonunning maqsadi o‘zboshimchalik bilan egallab olingan er uchastkalariga hamda ularda qurilgan binolar va inshootlarga bo‘lgan huquqlarni e’tirof etish bilan bog’liq munosabatlarni tartibga solishdan iborat.

 

Ushbu Qonun O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari va O‘zbekiston Respublikasi hududida doimiy yashab turgan fuqaroligi bo‘lmagan shaxslar tomonidan 2018 yil 1 mayga qadar yakka tartibda uy-joy qurish orqali o‘zboshimchalik bilan egallab olingan er uchastkasiga hamda unda qurilgan binolar va inshootlarga nisbatan huquqlarni e’tirof etish asoslari va tartibini belgilaydi.

 

Fuqarolar tomonidan 2018 yil 1 mayga qadar yakka tartibda uy-joy qurish orqali o‘zboshimchalik bilan egallab olingan er uchastkasiga bo‘lgan ijara huquqini hamda unda qurilgan binolar va inshootlarga bo‘lgan mulk huquqini e’tirof etish uchun quyidagi shartlarning barchasiga rioya etilganligi asos bo‘ladi, agar:

 

mazkur er uchastkasi boshqa jismoniy va yuridik shaxslarga ajratilmagan yoki elektron onlayn-auktsionga qo‘yilmagan bo‘lsa;

 

mazkur er uchastkasidan foydalanish yuzasidan jismoniy va (yoki) yuridik shaxslar o‘rtasida nizo mavjud bo‘lmasa;

 

mazkur er uchastkasi uchun er solig’i bo‘yicha, unda qurilgan binolar va inshootlar uchun esa mol-mulk solig’i bo‘yicha qarzdorlik mavjud bo‘lmasa.

 

 

 

Janat AYMAGANBETOVA,

Qoraqalpog’iston Respublikasi ma’muriy sudi sudyasi

TERGOV SUDYASI INSTITUTI VA UNING O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI SUD TIZIMIDA JORIY ETILISHIGA OID MASALALAR

 

So‘nggi yillarda mamlakatimizda inson huquqlarini himoya qilishning qonunchilik va tashkiliy-huquqiy bazasini mustahkamlash, xalqaro standartlarni milliy qonunchilikka implementatsiya qilish masalasida bir qator ishlar amalga oshirilmoqda. Bu borada, shubhasiz sud-tergov faoliyatini isloh qilish dolzarb ahamiyat kasb etadi. Chunki, sud-tergov amaliyoti inson huquq va erkinliklarini himoya qilish kafolatlarini ta’minlash bo‘yicha samarali mexanizmlar to‘liq ishga solinmaganligi, shuningdek, jinoyat sodir etganlikda ayblanayotgan shaxsning erkinlik va shaxsiy daxlsizlikka oid konstitutsiyaviy huquqlarini sud orqali ishonchli ta’minlash choralarini kuchaytirish zarurati mavjudligini ko‘rsatmoqda.

 

Ushbu sohadagi islohotlarga zarurat 2023 yil 30 aprelda qabul qilingan O‘zbekiston Respublikasining yangi tahrirdagi Konstitutsiyasi normalariga ham borib taqaladi. Jumladan, Konstitutsiyaning 27-moddasida:

 

hech kim qonunga asoslanmagan holda hibsga olinishi, ushlab turilishi, qamoqqa olinishi, qamoqda saqlanishi yoki uning ozodligi boshqacha tarzda cheklanishi mumkin emasligi;

 

hibsga olishga, qamoqqa olishga va qamoqda saqlashga faqat sudning qaroriga ko‘ra yo‘l qo‘yilishi, shaxs sudning qarorisiz qirq sakkiz soatdan ortiq muddat ushlab turilishi mumkin emasligi kabi normalar belgilandi. Demak, Bosh qomusimizdagi ushbu normalarni hayotga to‘liq joriy etish uchun bizga yangi islohotlarni o‘tkazish hayotiy zaruratdir.

 

2024 yilning 10 iyun kuni imzolangan “Tezkor-qidiruv hamda tergov faoliyatida shaxsning huquq va erkinliklarini ishonchli himoya qilish kafolatlarini yanada kuchaytirish chora-tadbirlari to‘g’risida”gi Prezident Farmoni sudlar faoliyatida ochiqlik, shaffoflikni ta’minlash bilan bir qatorda, fuqaro va tadbirkorlarning huquq hamda qonuniy manfaatlarini himoya qilish kafolatlarini yanada kuchaytirishga xizmat qiladi. Ushbu farmonga muvofiq, 2025 yil 1 yanvardan jinoyat ishlari bo‘yicha tuman, shahar sudlarida tergov sudya lavozimi kiritildi. Ularga jinoyat ishlari bo‘yicha sudga qadar ish yurituv davrida protsessual qarorlarga sanktsiya berish va ma’muriy huquqbuzarlik to‘g’risidagi ishlarni ko‘rib chiqish vakolati berildi.

 

Xo‘sh, tergov sudyasi qanday lavozim? Qaysi vazifalarni bajaradi? Ushbu savollarga javob topish uchun bir qator huquqshunos olimlarning bu boradagi fikrlariga murojaat etamiz. Xususan, B.Mo‘minov tergov sudyasiga quyidagicha ta’rif bergan: “tergov sudyasi – ishni sudga qadar yuritish bosqichida, ishni sudga qadar yuritish uchun mas’ul organlarning iltimosnomalari va manfaatdor shaxslarning shikoyatlarini ko‘rib chiqish va hal qilish orqali shaxslarning huquq va erkinliklari, qonuniy manfaatlari ta’minlanishi ustidan sud nazoratini amalga oshirishga vakolatli sudyadir” .

 

S.Adilovga ko‘ra, tergov sudyasi ishni sudga qadar yuritish jarayonida kelib chiqadigan masalalar yuzasidan xolis va mustaqil hakam bo‘lishi mumkinligini, chunki u keyingi sud instantsiyalarida odil sudlovni amalga oshirishdan chetlatilgan bo‘lishini e’tirof etadi.

 

D.Chorieva o‘z maqolasida ushbu institutning mazmun-mohiyatiga to‘xtalib, “tergov sudyasi – jinoyat ishlarini yuritishning sudga qadar bo‘lgan bosqichlarida faoliyat olib boruvchi, ayblov va himoya tarafining harakatlarini muvofiqlashtirib va nazorat qilib turuvchi hamda ularning o‘z huquq va vakolatlarini amalga oshirishlari uchun zaruriy shart-sharoitlarni yaratib beruvchi mas’ul mansabdor shaxs hisoblanishi” ni ta’kidlagan.

 

Qo‘shni Qozog’iston Respublikasi Jinoyat protsessual kodeksi 54-moddasiga ko‘ra, tergov sudyasi – bu jinoiy sudlovda shaxslarning huquq va erkinliklari, qonuniy manfaatlari ta’minlanishi ustidan ushbu kodeksda belgilangan tartibda sud nazoratini amalga oshirishga vakolatli birinchi instantsiya sudining sudyasidir.

 

Yuqorida keltirilgan ta’riflardan tergov sudyasi lavozimi haqida tushunchaga ega bo‘ldik. Endi mazkur institutning tarixiga qisqacha nazar tashlashga harakat qilamiz. Mavjud ma’lumotlarga ko‘ra, tergov sudyasi instituti ayniqsa Frantsiyada o‘z tarixiy ildizlariga ega. Mazkur institut haqidagi XIV-XV asrlardagi dastlabki eslatmalar ushbu mamlakatga borib taqaladi. Institut normativ hujjatlarda ilk bor 1808 yildagi Napoleon jinoyat-tergov kodeksida aks ettirilgan. Rossiyada 1860 yildan “sud tergovchilari” nomi bilan tanila boshlagan. Ularning paydo bo‘lishi bilan tergov funktsiyasi politsiya va prokurorlik faoliyatidan ajratilgan.

 

Ushbu institut xorijiy mamlakatlarda, jumladan 2002 yilda Litvada , 2003 yilda Moldaviya va Estoniyada, 2005 yilda Latviyada, 2013 yilda Ukrainada, 2015 yilda esa Qozog’iston, Gruziya va Qirg’izistonda joriy etilgan. Bundan tashqari, Belgiya, Gretsiya, Iroq, Ispaniya, Niderlandiya va Xorvatiya davlatlarida ham o‘z faoliyatini muvaffaqiyatli amalga oshirib kelmoqda.

 

Shuni ham ta’kidlash joizki, sud-tergov sohasidagi ushbu islohotning ob’ektiv zarurati to‘g’risida maqola avvalida keltirilgan fikrlarimizdan tashqari, bir qator huquqshunos amaliyotchi va olimlar tomonidan ham tergov sudyasi lavozimi yaratilishi maqbul deb topilgan mulohazalar ko‘p uchraydi.

 

Jumladan, ularning fikrlariga ko‘ra, bugungi kunda jinoyat ishlari bo‘yicha sudlarga ma’muriy huquqbuzarlikka oid ishlar, jinoyat ishlari, mansabdor shaxslarning chiqarilgan qarorlari ustidan berilgan shikoyatlar hamda sudga qadar ish yurituv davrida protsessual qarorlarga sanktsiya berish bilan bog’liq ishlarni ko‘rib chiqish vakolati berilgan. Bu o‘z o‘rnida jinoyat ishlari bo‘yicha tuman (shahar) sudlarida yakka tartibda faoliyat yuritayotgan bir nafar sudyaning o‘ziga juda ko‘p ishlarni ko‘rib chiqish vazifasini yuklamoqda va bu fuqarolar tomonidan o‘rinli e’tirozlarga sabab bo‘lmoqda. Joriy etilayotgan yangi tartib orqali jinoyat ishlari bo‘yicha birinchi instantsiya sudlari sudyalari o‘rtasida ish hajmi mutanosibligini to‘liq ta’minlashga erishiladi.

 

“…institutining joriy etilishi jinoyat ishini sudga qadar yuritishda ayblov tarafi vakolatlari va himoyachi huquqlarining tengligi ta’minlanishiga imkon berish bilan bir qatorda advokatura institutini rivojlantirish va advokatlar maqomini tubdan oshirishga qaratilgan islohotlarni yangi bosqichga ko‘tarishga xizmat qilgan bo‘lar edi” .

 

“Sud-huquq tizimidagi bu muhim o‘zgartirishlar fuqarolarning konstitutsiyaviy huquqlarini ta’minlash, jinoyat ishlari bo‘yicha sudlarning ish yuklamasini kamaytirish hamda sudyalarning jinoyat ishlarini ko‘rib chiqish jarayonlarida qonuniy, asosli va adolatli qaror qabul qilishi uchun keng imkoniyatlar yaratadi”.

 

“Bugungi kunda fuqarolar tomonidan eng ko‘p shikoyat aynan tergov idoralari ustidan berilmoqda va ushbu organ ustidan doimiy nazorat o‘rnatilishiga, katta e’tibor qaratilishi lozim. Chunki tergov va surishtiruvda bo‘ladigan qonunbuzilishlar nafaqat sud-huquq sohasidagi kamchilik, balki … jamiyatga-da jiddiy salbiy ta’sir etishi muqarrar holdir. Tergov sudyasi esa, yuqoridagi kabi salbiy holatlar, qonunbuzilishlarning oldini oladi”.

 

“…faqat tergov sudyalarigina dastlabki tergov bosqichida jinoyat sudlovi taraflarining teng imkoniyatlarini ta’minlay oladi”. “Rossiya imperiyasida (1917 yil oktyabriga qadar) dastlabki tergov konstruktsiyasi barpo etilgan sxemaga ko‘ra, aynan tergov sudyasi sudgacha bo‘lgan jarayon markazida bo‘lgan”.

 

Yuqoridagi ijobiy fikrlar bilan birga, Rossiyalik ayrim huquqshunos olimlarning mazkur institutning joriy etilishiga qarshi fikrlari ham mavjud. Xususan, M.V.Lomonosov nomidagi Moskva davlat universitetining jinoyat protsessi, odil sudlov va prokuror nazorati kafedrasi mudiri, yuridik fanlar doktori, professor L.V.Golovkoning fikriga ko‘ra, ushbu institutning amalda joriy etilishi G’arb, xususan AQSh tomonidan olib borilayotgan navbatdagi “amerikalashtirish” bo‘yicha manipulyatsiyalarning biridir. U tergovchilarning faoliyatini yanada qiyinlashtiradi, himoya tomonga ham foydasi yo‘q va ayrim tadqiqotchilar ta’kidlaganidek mamlakat iqtisodiyotining rivojlanib ketishiga ham olib kelmaydi.

 

Yangi islohotlarni hayotga joriy etish ko‘p hollarda bahs-munozaralar orqali kechishi ma’lum. Shu bois, bir qator olimlar ushbu holatda har ikki taraf fikrlarining naqadar asosliligini o‘rganish va shu asosda yakuniy qaror qabul qilish maqsadga muvofiqligini ta’kidlashadi.

 

Bu borada mamlakatimiz huquqshunos olimlari tomonidan tegishli tadiqotlar olib borilgan, chunki, barchamizga ma’lumki O‘zbekistonda sud-tergov faoliyatidagi eng muhim islohotlarning boshlanishi 2008 yil 1 yanvardan boshlab jinoyat sodir etishda gumon qilinayotgan yoki ayblanayotgan shaxslarni qamoqqa olishga sanktsiya berish huquqi sudlar vakolatiga o‘tkazilishi bilan boshlangan. Bu “Xabeas korpus” institutining amaliyotga tatbiq etilishidagi ilk yirik qadamlardan bo‘lib xizmat qildi. Ushbu davrdan boshlab 2023 yilga qadar sudlar tomonidan 227 445 nafar shaxsga nisbatan qamoqqa olishga sanktsiya berish yuzasidan iltimosnomalar ko‘rilib, ularning 224 494 tasi (98,7 foizi) qanoatlantirilgan, 2 951 tasi (1,3 foizi) rad qilingan.

 

Mazkur islohotdan e’tiboran bosqichma-bosqich ravishda uy qamog’i tarzidagi ehtiyot chorasini qo‘llash, pasportning amal qilishini to‘xtatib turish, murdani eksgumatsiya qilish, pochta-telegraf jo‘natmalarini xatlash kabi sanktsiya turlari, shuningdek ayblanuvchini lavozimidan chetlashtirish, shaxsni tibbiy muassasaga joylashtirish, ayblanuvchining tibbiy muassasada bo‘lishi muddatini uzaytirish, ushlab turish muddatini qirq sakkiz soatga qadar uzaytirish kabi majburlov choralari sudlarning vakolatiga o‘tkazildi.

 

Albatta olimlarimizning sud-huquq islohotlari borasidagi tidqiqotlari davom etishi va aynan tergov sudyasi institutining 2025 yil 1 yanvardan joriy etilganligini inobatga olgan holda, xorijiy tajriba asosida ijobiy natijalarni qonunchilikka kiritiladigan o‘zgartirish va qo‘shimchalarda qo‘llash bo‘yicha takliflar ishlab chiqilishi maqsadga muvofiq.

 

Shu o‘rinda ta’kidlash joizki, odil sudlov jarayonida fuqarolarning shaxsiy daxlsizligi va himoyaga oid huquqlarini ta’minlash nuqtai nazaridan amalga oshirilgan ushbu islohotlarga qaramasdan, sud-tergov foliyatiga nisbatan ayrim noroziliklar hali-hanuz mavjud. Misol uchun, prokuror dastlabki tergov va surishtiruvda protsessual rahbar bo‘lish bilan birga, ushbu jarayonlarda qonunlarga rioya etilishini nazorat etuvchi mansabdor ham sanaladi. Bunday holda, ya’ni o‘zi tergovga rahbarlik qiladigan mansabdor qanday qilib uning ob’ektiv, ya’ni xolisona olib borilishini nazorat qilishi mumkinligi haqida mutaxassislar va jamoatchilik tomonidan hamisha e’tirozlar mavjud.

 

Bugungi kunga qadar, yurtimizda shaxsni qamoqqa olishga ruxsat, ya’ni sanktsiyalar sudlar tomonidan berilmoqda. Va sir emaski, aksariyat hollarda prokurorlar tomonidan kiritilgan iltimosnomalar qanoatlantiriladi va bu o‘ylaymizki, tergov ustidan sud nazoratining pastligini ko‘rsatadi . Umuman olganda, jinoyat ishi bo‘yicha qamoqqa olishga ruxsat bergan sudya keyinchalik ushbu ishni ko‘rganda qamoqdagi shaxsning aybdorligiga alohida urg’u beradi. Chunki sudya qamoqqa olishga ruxsat berish jarayonida shaxsning jinoyat sodir etganligiga va uning aybdorligiga ichki ishonch hosil qilgan bo‘ladi. Bu jarayon zamonaviy psixologiya tomonidan isbot etilgan.

 

Hozirgi kunda Respublika bo‘yicha jami 205 ta jinoyat ishlari bo‘yicha sudlar mavjud bo‘lib, shundan 78 tasi (38 foizi) bir tarkibli sudlar hisoblanadi. Shu sababli, mazkur sudlar aksariyat holatlarda o‘zlari tomonidan qamoqqa olish tarzidagi ehtiyot chorasi yoki boshqa turdagi majburlov chorasi qo‘llangan shaxslarga nisbatan jinoyat ishlarni ham ko‘rishga majbur.

 

Fuqarolar tomonidan jinoyat ishlari bo‘yicha sudlarga nisbatan bildirlayotgan asosiy e’tirozlaridan yana biri bu ishlarning, ayniqsa ma’muriy huquqbuzarlik to‘g’risidagi ishlarning o‘z vaqtida va sifatli ko‘rilmasligidir. Buning eng asosiy sababi esa ish hajmi masalasidir. Statistik raqamlarga e’tibor qaratsak, birgina 2023 yilda bir sudyaga bir oyda o‘rtacha 14,8 ta jinoyat ishi, 31,1 ta sanktsiya va materiallar hamda 177,6 ta ma’muriy huquqbuzarlik to‘g’risidagi ish va materiallar to‘g’ri kelgan . Bu esa albatta juda ko‘p va ish sifatiga o‘z ta’sirini ko‘rsatmay qolmaydi.

 

Yuqorida ko‘rsatilgan kamchiliklarni bartaraf etish hamda “Xabeas korpus” institutini yanada kengaytirish maqsadida, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «O‘zbekiston – 2030» strategiyasining qonun ustuvorligini ta’minlash, xalq xizmatidagi davlat boshqaruvini tashkil etish yo‘nalishi hamda ushbu strategiyani 2023 yilda sifatli va o‘z vaqtida amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g’risidagi Prezident qarorida 2024 yil yakuniga qadar qonunda belgilangan asoslarda tezkor-qidiruv va tergov harakatlariga sanktsiya berish masalasini alohida sudyalar – tergov sudyalari tomonidan ko‘rib chiqish tartibi joriy etilishi belgilandi.

 

Ushbu Strategiya va Qaror ijrosini ta’minlash yuzasidan “Tezkor-qidiruv hamda tergov faoliyatida shaxsning huquq va erkinliklarini ishonchli himoya qilish kafolatlarini yanada kuchaytirish chora-tadbirlari to‘g’risida”gi Farmoni qabul qilinib, unda tergov sudyasiga tezkor-qidiruv va tergov harakatlariga sanktsiya berish masalasidan tashqari, ma’muriy huquqbuzarlik to‘g’risidagi ishlarni ko‘rib chiqish vakolati ham taqdim etilmoqda.

 

O‘ylaymizki tergov sudyasi tomonidan sud nazoratining amalga oshirilishi, ishni sudga qadar yuritishda haqiqiy tortishuvchanlik muhitini yaratib, jinoyat protsessida himoyachining mavqei oshishiga, uning isbotlash jarayonida qatnashish huquqini real ta’minlanishiga xizmat qiladi.

 

Aytish joizki, hozirgi kunda sudlar tomonidan tergov sudyalari faoliyatini tashkillashtirish borasida xalqaro tajribalar o‘rganilib, dunyoning ilg’or mamlakatlari mutaxassislari jalb etilgan holda sudyalar ishtirokida o‘quv-seminar mashg’ulotlari o‘tkazilmoqda.

 

Xususan, 2024 yilning sentyabr oyida Germaniya Federativ Respublikasidan kelgan prokuror Gerald Ryubzam, sudya Xelmut Laytxozerlar tomonidan tergov sudyalari faoliyatiga bag’ishlab “Sudgacha ish yurituvida fuqarolik huquqlarining himoyasi” mavzusida o‘quv-seminar o‘tkazildi.

 

Umuman olganda, yurtimizda odil sudlovni amalga oshirish va sudyalar mustaqilligini ta’minlash borasida izchil islohotlar bosqichma-bosqich amalga oshirilib kelinmoqda. Tergov sudyasi institutining amalga joriy etilishi ham ushbu jarayonning uzviy davomi hisoblanadi.

 

Mazkur tergov sudyasi institutining joriy etilishi sudlar faoliyatida:

 

birinchidan, yuqoridagi kabi fuqarolarning e’tirozlari o‘z-o‘zidan barham topishiga;

 

ikkinchidan, ishni sudga qadar yuritishda taraflar tengligi va tortishuv printsipining ta’minlanishiga, himoyachi huquqlarining kengayishiga hamda ayblov va himoya tarafi faoliyati ustidan xolis sud nazoratining amalga oshirilishiga yanada qulay sharoit yaratadi;

 

uchinchidan, jinoyat va ma’muriy huquqbuzarlik to‘g’risidagi ishlarning o‘z vaqtida va sifatli ko‘rilishiga;

 

to‘rtinchidan, «Xabeas korpus» institutini amaliyotga yanada kengroq joriy etish imkoniyatlarini yaratadi;

 

beshinchidan, O‘zbekiston Respublikasining xalqaro reyting va indekslardagi o‘rnini yaxshilashga, shu jumladan Huquq ustuvorligi indeksining Jinoiy odil sudlov tarkibiy indikatorlaridagi mavqeini yaxshilashga zamin yaratilishi kabi o‘zgarishlarga olib keladi.

 

 

Eliwbay ABIBULLAEV,
Qoraqalpog’iston Respublikasi sudining jinoyat ishlari bo‘yicha sudyasi

 

SUD QARORLARI USTIDAN SHIKOYAT QILISH QONUNIYLIGI TAKOMILLASHTIRILDI

Mamlakatimizda qonun ustuvorligini ta’minlash, fuqarolarning konstitutsiyaviy huquqlarini ro‘yobga chiqarish va jamiyatda adolatni qaror toptirish maqsadida keyingi yillarda sud-huquq sohasini tubdan isloh etishga doir keng ko‘lamli tashkiliy-huquqiy ishlar amalga oshirilmoqda.

 

Xususan, O‘zbekiston Respublikasining 2023 yil 27 sentyabrdagi “Sud qarorlarining qonuniyligi, asosliligi va adolatliligini tekshirish instituti takomillashtirilishi munosabati bilan O‘zbekiston Respublikasining Jinoyat-protsessual kodeksiga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritish to‘g’risida”gi qonuni qabul qilindi. Unga ko‘ra, Jinoyat-protsessual kodeksi quyidagi boblar bilan to‘ldirildi. Hukmlarning, ajrimlarning, qarorlarning qonuniyligi, asosliligi va adolatliligini tekshirishning umumiy shartlari (55-bob), sudning hukmi, ajrimi ustidan taftish tartibida shikoyat (protest) berish (56-2-bob) shular jumlasidan.

 

Shunga muvofiq, sud hukmlari, ajrimlari, qarorlarining qonuniyligi, asosliligi va adolatliligi apellyatsiya, kassatsiya va taftish tartibida tekshirilishi mumkin. Jinoyat ishini apellyatsiya, kassatsiya, taftish tartibida ko‘rishda prokuror ishtirok etadi.

 

Sud jinoyat ishini apellyatsiya, kassatsiya, taftish tartibida ko‘rishda shikoyat yoki protest vajlari bilan chegaralanmaydi va ishni barcha mahkumlarga, shu jumladan, tegishli shikoyatni bermagan shaxslarga yoki o‘ziga nisbatan shikoyat (protest) berilmagan mahkumlarga nisbatan ham to‘la hajmda tekshiradi. Mahkum, uning himoyachisi, qonuniy vakili, jabrlanuvchi, uning vakili birinchi instantsiya sudining apellyatsiya yoki kassatsiya, tegishli taftish tartibida ko‘rib chiqilgan hukmlari, ajrimlari, shuningdek, apellyatsiya yoki kassatsiya, tegishli taftish instantsiyasi sudlarining hukmlari, ajrimlari ustidan taftish tartibida shikoyat berishga haqlidir.

 

Agar shikoyatda yoki protestda og’irroq jinoyat to‘g’risidagi qonunni qo‘llash zarurligi haqidagi, jazoni kuchaytirish to‘g’risidagi yoki mahkumning ahvoli yomonlashishiga olib keladigan boshqa o‘zgarishlar haqidagi masala qo‘yilgan bo‘lsa, sudning ayblov hukmini yoxud ajrimini taftish tartibida qayta ko‘rib chiqishga, shuningdek sudning oqlov hukmini yoki ishni tugatish to‘g’risidagi ajrimini taftish tartibida qayta ko‘rib chiqishga faqat u qonuniy kuchga kirganidan keyin bir yil ichida yo‘l qo‘yiladi.

 

Hukm chiqargan sud jinoyat ishi taftish instantsiyasi sudiga yuborilganligi to‘g’risida tegishli shaxslarni uch sutka ichida xabardor qiladi.

 

Qonun bilan shuningdek, hukm ustidan apellyatsiya shikoyatlarini (protestlarini) berish muddatlari 20 sutkadan 10 sutkaga qisqartirildi. Shuningdek, sud hukmi, ajrimini va qarorini ijro etish chog’ida yuzaga kelgan masalalarni hal qilish to‘g’risidagi ajrim ustidan xususiy shikoyat berish va xususiy protest bildirish tartibi belgilandi.

 

Qonun 2024 yil 1 yanvardan e’tiboran kuchga kirdi. Mazkur qonun sudyalarning mas’uliyatini oshirishga, ishlarning sifatli va o‘z vaqtida ko‘rilishiga, sud qarorlarini qayta ko‘rishda Qoraqalpog’iston Respublikasi, Toshkent shahri va viloyat sudlarining imkoniyatlaridan samarali foydalanishga, fuqarolarning shikoyat qilish huquqidan foydalanish imkoniyatlarini kengaytirishga va noroziliklarning oldini olishga, shuningdek, ortiqcha sarsongarchiliklarga yo‘l qo‘ymaslikka xizmat qiladi.

 

 

 

Agzam USPANOV,

jinoyat ishlari bo‘yicha Chimboy tumani sudi raisi

FUQARO M.SAPAROVANING YOUTUBE VIDEOXOSTINIGIDA E’LON QILINGAN VIDEOMUROJAATI YUZASIDAN

 

Murojaatchi o‘zini nechog’lik haq deb bilmasin, afsuski sudda bu o‘z tasdig’ini topmagan. Aniqrog’i, uning turmush o‘rtog’i, da’vogar Dj. Avezov uch yillik da’vo muddati o‘tib bo‘lganidan keyin sudga da’vo ariza bilan murojaat qilgan. Uning o‘tkazib yuborilgan da’vo muddatini uzrli, deb topish va uni tiklash to‘g’risidagi arizasida keltirilgan vajlar ham sud tomonidan tekshirilgan. Biroq, sudda da’vo muddatini to‘xtatib turish yoki sudga murojaat qilishga monelik qiladigan uzrli deb topishga asos bo‘luvchi holatlar aniqlanmagan.

 

Ya’ni, Fuqarolik kodeksining 154-moddasiga muvofiq, da’vo muddati shaxs o‘zining huquqi buzilganligini bilgan yoki bilishi lozim bo‘lgan kundan o‘ta boshlashi belgilangan bo‘lib, da’vogar Dj. Avezov da’vo muddatini uzrli sabablarga ko‘ra o‘tkazib yuborganligini tasdiqlovchi maqbul dalillarni sudlarga taqdim qilmagan.

 

Da’vogar Dj. Avezovning akasi Sulton Avezov (aka) 2004 yil 31 iyulda vafot etganligi, shu vaqtda meros ochilganligi, bunda aynan nizoli uy-joyga bevosita qo‘shni bo‘lib yashagan Dj. Avezov o‘z huquqlari buzilganligini bilgan bo‘lishi lozim edi va o‘tgan vaqt davomida esa Dj. Avezov uzrsiz sabablarga ko‘ra da’vo talabi bilan sudga murojaat etmagan.

 

Oliy sud Plenumining 2019 yil 24 maydagi “Sudning hal qiluv qarori haqida”gi 12-sonli qarorining 15-bandiga ko‘ra da’vo muddati o‘tkazilganligi munosabati bilan da’vo rad qilinganda, shu jumladan, ularni o‘tkazish sabablari uzrsiz deb topilganda, hal qiluv qarorining asoslantiruvchi qismida ushbu holatning ko‘rsatilishi etarli bo‘ladi.

 

Da’vogar Dj. Avezov o‘z huquqi buzilganligini (2005 yil fevral) bilgan bo‘lsa-da, uch yillik da’vo muddatini 11 yil o‘tkazib yuborib (2021 yil 22 aprel) sudga murojaat qilgan bo‘lib, ushbu da’vo muddati joriy etiladigan talab ekanligini sud e’tiborga olgan va muddat qo‘llagan holda da’voni 2008 yil 18 yanvardagi notarial harakatni, shundan kelib chiqib da’vo talablarining qolgan qismini ham rad qilishni lozim topgan.

 

Shuning barobarida Dj.Avezov o‘ziga tegishli uy-joydan foydalanib kelish jarayonida da’vogar E. Yuldashevga tegishli uy-joy joylashgan yer maydonining bir qismini egallab olib, qurilish qilgan.

 

Davlat kadastrlari palatasi Beruniy tuman filialining 2021 yil 7 iyundagi xulosasida, Dj.Avezovga tegishli Yangi hayot ko‘chasi 14-uyning qozonxona binosi 14B-uyga tegishli yer maydoniga 30 sm o‘tib qurilganligi va gaz quvurlari o‘tkazilganligi qayd etilgan.

 

Fuqarolik kodeksining 164, 228-moddalariga asosan, da’vogar E. Yuldashev yer maydoni va uy-joy mulkdori sifatida undan o‘z xohishi va manfaatlarini ko‘zlab egalik qilish, foydalanish va tasarruf etish, o‘zining mulk huquqini, kim tomonidan bo‘lmasin, har qanday buzishni bartaraf etishni talab qilish huquqiga ega.

 

Bundan tashqari, da’vogar E. Yuldashev javobgar Dj. Avezovga nisbatan sudga da’vo arizasi bilan murojaat qilib, unda o‘zboshimchalik bilan qurilgan qurilishni buzdirish va erni dastlabki holatga keltirishni so‘ragan.

 

Sudning 2021 yil 3 maydagi ajrimi bilan da’vo talablari bitta fuqarolik ishiga birlashtirilgan. Fuqarolik ishlari bo‘yicha Beruniy tumanlararo sudining 2021 yil 7 iyundagi hal qiluv qarori bilan Dj. Avezovning da’vosi rad qilingan.

 

E. Yuldashevning da’vosi qisman qanoatlantirilib, da’vogar E. Yuldashevga tegishli bo‘lgan Beruniy tumani, “Amir Temur” MFY, Yangi hayot ko‘chasi, 14B-uyning er uchastkasida qurilgan qozonxona binosining o‘tgan 30 sm qismi javobgar Dj. Avezov hisobidan majburiy buzib tashlash va yerning shu qismi yaroqli holatga keltirishi, 14B-uyning ichki qismidan o‘tib turgan suv quvurlari Dj. Avezov tomonidan olib tashlash, javobgar Dj. Avezovdan da’vogar E. Yuldashevning foydasiga 507.150 so‘m sud xarajati undirish belgilangan.

Shundan so‘ng mazkur nizo sud instantsiyalarida ko‘rib chiqilib, sud qarorlari o‘zgarishsiz qoldirilgan. Oliy sud fuqarolik ishlari bo‘yicha sudlov hay’atining 2022 yil 1 iyuldagi ajrimi bilan fuqarolik ishlari bo‘yicha Beruniy tumanlararo sudining 2021 yil 7 iyundagi hal qiluv qarori va Qoraqalpog’iston Respublikasi sudi fuqarolik ishlari bo‘yicha sudlov hay’ati apellyatsiya instantsiyasining 2021 yil 13 avgustdagi ajrimi o‘zgarishsiz qoldirilganligi ma’lum qilinadi.

XOTIN-QIZLARGA NISBATAN ZO‘RAVONLIKKA BARHAM BERISH BO‘YICHA QABUL QILINGAN XALQARO HUJJATLARNING AHAMIYATI

Xotin-qizlarga nisbatan zo‘ravonlikka barham berish bo‘yicha xalqaro hujjatlar jamiyatlarda ayollar va qizlarning huquqlarini himoya qilish va ularga nisbatan zo‘ravonlikni oldini olishga qaratilgan muhim vositalardan hisoblanadi. Bu hujjatlar global darajada ayollarning huquqlarini tan olish va himoya qilishni mustahkamlashga yo‘naltirilgan.

Ushbu hujjatlarning ahamiyati juda katta bo‘lib, ularning asosiy maqsadlari va yo‘nalishlarini quyidagicha belgilovchi qadamlardan iborat:

 

BMTning ayollar huquqlari to‘g’risidagi konventsiyasi (CEDAW) 1979 yilda qabul qilingan BMTning «Xotin-qizlar huquqlari to‘g’risidagi konventsiyasi» (CEDAW) — ayollar va qizlarning barcha sohalardagi huquqlarini to‘liq himoya qilish va ularga zo‘ravonlikka qarshi kurashishning eng muhim xalqaro hujjati hisoblanadi. Ushbu konventsiya ayollarga nisbatan zo‘ravonlikni oldini olish va ularning xavfsizligini ta’minlashga qaratilgan huquqiy normalarni belgilaydi. Konventsiyaga a’zo davlatlar ushbu huquqlarni ta’minlash uchun o‘z milliy qonunchiliklarini mustahkamlashga va amalga oshirishga majbur.

 

Shuningdek, BMTning umumjahon inson huquqlari deklaratsiyasi 1948 yilda qabul qilingan «Umumjahon inson huquqlari deklaratsiyasi» (Universal Declaration of Human Rights) ham ayollar huquqlariga e’tibor qaratiladi. 1-maqola insonning hududidan, irqiy yoki jinsiy aniqlanishidan qat’iy nazar barcha insonlarga teng huquq va ozodliklarni ta’minlash zarurligini ta’kidlaydi. Ayollarning zo‘ravonlikdan himoya qilinishi ushbu huquqlarning bir qismi hisoblanadi.

 

BMTning ayollarga nisbatan zo‘ravonlikni oldini olish va unga qarshi kurashish bo‘yicha Harakat dasturi.

Ushbu dastur BMT 2008 yilda «Ayollarga nisbatan zo‘ravonlikni oldini olish va unga qarshi kurashish» (UNiTE) kampaniyasini boshladi. Ushbu dastur ayollarga nisbatan zo‘ravonlikni bartaraf etishga qaratilgan global harakatni tashkil etdi va ayollarning huquqlarini himoya qilishga ko‘maklashishga yo‘naltirildi.

 

Evropa Kengashi va Evropa Konventsiyasi

Evropa Kengashi a’zosi davlatlar uchun qabul qilingan «Ayollarga nisbatan zo‘ravonlik va uy zo‘ravonligini oldini olish va unga qarshi kurashish to‘g’risidagi konventsiya» (İstanbul Convention) 2011 yilda qabul qilingan. Ushbu konventsiya ayollarning huquqlarini himoya qilish va zo‘ravonlikni oldini olishga qaratilgan xalqaro norma va standartlarni belgilaydi. Uning maqsadi — ayollar va qizlarning jismoniy, ruhiy va seksual zo‘ravonlikdan himoyalanishini ta’minlash.

 

BMTning 2030 yilgacha rivojlanish maqsadlari

«Rivojlanish maqsadlari» (Sustainable Development Goals, SDGs)ning 5-maddasi ayollar va qizlarning butun dunyoda teng huquq va imkoniyatlar bilan ta’minlash, shuningdek, ularga nisbatan zo‘ravonlikka barham berishga qaratilgan. Bu maqsad BMTning ijtimoiy rivojlanish, tenglik va xavfsizlikka olib keluvchi global strategiyalariga asoslanadi.

 

Yuqorida qayd etilgan hujjatlarning ahamiyati shundan iboratki:

Tenglik va huquqlarning ta’minlanishi: Ushbu xalqaro hujjatlar ayollar uchun tenglik va huquqlarning amalga oshishini ta’minlashga qaratilgan.

 

Jahon miqyosida harakat: Zo‘ravonlikka qarshi kurashish global masshtabdagi zaruriyatga aylanib, davlatlarning o‘z qonunlarini mustahkamlashga intilishini rag’batlantiradi.

 

Qonunchilikni mustahkamlash: Bu hujjatlar mamlakatlarga o‘z qonunchiligini o‘rganish, qonunlarni to‘g’ri va samarali tatbiq etish, ayollarga nisbatan zo‘ravonlikka qarshi choralar ko‘rishni majburlaydi.

 

Xavfsiz muhit yaratish: Xalqaro me’yorlar ayollarga nisbatan zo‘ravonlikdan himoyalash uchun xavfsiz muhit yaratishga ishonadi.

 

Shu tariqa, xotin-qizlarga nisbatan zo‘ravonlikka barham berish bo‘yicha xalqaro hujjatlar davlatlarning ayollarning huquqlarini himoya qilish va ularni zo‘ravonlikdan saqlashga oid mas’uliyatlarni aniq belgilaydi, hamda bu yo‘nalishdagi global harakatlarni kuchaytirishga yordam beradi.

 

 

 

Raysa BEKMURATOVA,

Jinoyat ishlari bo‘yicha Kegeyli tumani sudi raisi

Skip to content